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Essere donne

Ven. 7 maggio 2021: Essere Donne

Regia di Cecilia Mangini

“Come accade sempre con i lavori che sono stati un’esperienza forte e una scoperta di valore esistenziale, sono molto legata a Essere donne. L’esperienza è stata la fabbrica, e nella fabbrica la catena di montaggio, la parcellizzazione, i tempi stretti, la verifica della lezione gramsciana sul fordismo. La scoperta è stato l’incontro con le donne ‘agite’ dalla fabbrica, dal lavoro contadino, dalla famiglia, dal rapporto con la loro condizione negata, nel momento iniziale del loro (e mio) confuso interrogarsi sulla necessità del cambiamento”

Cecilia Mangini

As is always the case with works that constituted a powerful experience and a discovery of an existential nature, I remain very close to Essere donne. In this case, the experience was that of the factory, and within the factory the production line, the compartmentalisation, the short timescales, the confirmation of Gramsci’s teachings on Fordism. The discovery was that of the women ‘worked’ by the factory, of peasant work, of families, of their relationship to their hopeless situation, in the initial moment of their (and my) confused questioning of the need for change.”

Cecilia Mangini

Scuola senza fine

Ven. 14 maggio 2021: Scuola Senza Fine

Regia di Adriana Monti

The 150 Hours Courses were an educational experiment implemented in Italy beginning in 1974, available to factory workers and farmers initially, and expanding to include women a couple of years later. The courses were non-vocational; they were not intended to improve one’s productivity at work, but rather to allow for personal and collective growth. The courses sought to help workers reflect not only upon their working conditions but also on their lives. A large part was devoted to the re-elaboration and reinterpretation of what was defined as the "lived experience" of those attending: their experiences with work, emigration, cultural and language discrimination, union struggles, etc. Scuola Senza Fine shows how the experiment extended into the lives of women taking the course, most of whom were housewives.

Tano-da-morire-0

Tano da morire

Regia di Roberta Torre

Ambientato nel quartiere palermitano della Vucciria, Tano da morire racconta tramite una serie di flashback momenti della vita di Tano Guarrasi, piccolo boss di quartiere, e delle persone che ruotano attorno al suo potere.

Situated in the Palermo neighbourhood of Vucciria,b> To Die for Tano tells the story of Tano Guarrasi, smalltime mafia boss, and the people in his sphere of influence, via a series of flashback snapshots of his life.

Vergine giurata

Vergine Giurata

Regia di Laura Bispuri

Hana Doda, per fuggire al destino di moglie e serva imposto alle donne nelle dure montagne dell’Albania, segue la guida dello zio e si appella alla legge arcaica del Kanun, che consente alle donne che giurano la loro verginità di imbracciare il fucile e di vivere e agire liberamente come un uomo. Per tutti Hana diviene Mark, Mark Doda.

Hana Doda, still a girl, escapes from her destiny of being a wife and a servant, a future imposed on women in remote village life in Albania. With the help of her uncle’s guidance, Hana appeals to the old Kanun traditional law and takes an oath of eternal virginity for the chance to bear a rifle and live as free as men. For the villagers, Hana becomes Mark, a “sworn virgin”.

Sinossi

A journey through the Italian film industry in four parts: four films by women filmmakers that narrate the shifting contours of the relationship between national film policy and historically marginalized forms of creativity.

From the first postwar attempt at an organic film policy in the 1960s and up to the most recent film law (2016), these four seminal films by Cecilia Mangini, Adriana Monti, Roberta Torre and Laura Bispuri tell a story of boundary-pushing cinema and its often uneasy dialogue with the national film industry.

Un viaggio in quattro parti nell’industria cinematografica italiana: quattro film di registe italiane che raccontano i confini variabili della relazione tra le politiche nazionali del cinema e le forme di creatività storicamente marginalizzate.

Nell’arco temporale che va dal primo tentativo di stabilire una politica sistematica del cinema negli anni sessanta alla più recente Legge Cinema (2016), questi quattro film fondamentali delle registe Cecilia Mangini, Adriana Monti, Roberta Torre e Laura Bispuri sfidano le convenzioni e descrivono un dialogo complesso con l’industria cinematografica nazionale.

This film programme is part of a research project based at the Università Cattolica del Sacro Cuore.

The project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Skłodowska-Curie grant agreement No 891966

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